Søforklaringer og andre fortællinger

DM 2019 i Lynetten

16/10/2019

Herunder en beskrivelse af DM 2019 i Lynetten som oplevet af skipper ombord på DEN 91 Ask Yggdrasil.

Der er kommet flere billeder i Media under galleri.


Vaartest IF

10/09/2019

Her kan man følge en gennemgang af den nye IF-båd i det hollandske bådmagasin Zeilen:
https://www.youtube.com/watch?v=r9dFAQzDsh0


Artikel fra Min Båd 2010: Fire nationaliteter til DM for IF-båd

20/12/2018

https://minbaad.dk/nyhed/archive/2014/02/july/article/fire-nationaliteter-til-dm-for-if-baad/?cHash=1530dc7caa2338be9a98b37ad82e2db5


Artikel om IF’eren fra Bådmagasinet 2011. “UFORGÆNGELIG KLASSIKER”

19/11/2018

bådmagasinet 2011


Admiralinden’s tur til SM 2018 i Uddevalla – Gode Timer og sort uheld.

18/09/2018

En beretning fra Preben Lerche fra SM 2018.

SM-2018-Uddevalla-tekst-180921

 

 


Artikel fra Sydsjællands Tidende om DM 2017

22/03/2018

(mere…)


Interview med Bo Garny og Carsten Christensen under DM 2017

22/03/2018

 

 

(mere…)


How international is the IF?

17/01/2018

How international is the IF?

 When Tord Sundén, the man who developed the polyester version of the Nordic Folkboot, started the construction in 1967, he called her ‘International Folkboat’. The Swedish Yachting Association was of the opinion that there was already a ‘Folkbat’ and did not accept the name.

(mere…)


DEN 91’s første 5 måneder. Nu uden censur !

12/01/2018

Tidligere indlæg fra Medvind 2015, hvor historien dog var blevet censureret/afkortet af redaktøren.

 

(mere…)


Tværs gennem Sverige

14/04/2017

Fra Svanemøllehavnen via Øland, til Stockholm, til Ålandsøerne, via Götakanalen, Læsø og Anholt retur til Svanemøllehavnen.

Næste dag afgang og videre til den næste vig på en anden ø. En stockholmer fortalte os at hvis man besøgte en ø om dagen i skærgården i hele sit liv, ville der forsat være ukendte øer når man døde, en spændende tanke, der selv om den måske ikke passer helt, giver indtryk en af hvor mange øer der er i området.

En anden spændende ting ved den Stockholmske skærgård er at en offentlig institution Skærgårdsskiftelse ejer store dele af øerne i skærgården nærmere bestemt 15% af al jord. Det giver fantastiske muligheder for at alle kan opleve denne unikke natur med alle de naturoplevelser det giver. Samtidig giver den svenske allemandsret også mulighed for at bevæge sig på steder, hvor man i Danmark ville være forment adgang.

Problemet med ankerpladser er at vi med meget jævne mellemrum behøver en havn for at proviantere og oplade batterier mm. Havnen vi vælger søndag var på øen Grinda og her får vi også tydeligt at se at alt ting skal sejles hertil. Priserne er helt i top ca. 100% højere end i Danmark.

Denne søndag aften sidder vi og kigger udover den kønneste aftenhimmel udfor øen Grinda ca 15 sømil nordøst for Stockholm. I dag er der til afveskling lidt skyer på himmelen selvom temperaturen forsat er over 20 grader her ved 22:30 tiden.

Vejret har været med os i de sidste 14 dage. Solskin næsten alle dagene. Varmt tenderende til at det var lummert, men en fantatisk ændring fra de første 2-3 uger.


Den store tur

14/04/2017

Fra Struer til Flensborg og retur foretaget af Jens Schönnemann-Paul, DEN 143 – Stine.

Når man nu planlægger at forlade Tyskland, sker afrejse via toldstationen, hvor man lægger til ved en lille anløbsbro og udklarerer. Vi tropper op med dokumenterne, der fortæller, hvilke toldfri indkøb vi har ombord.

Har man ikke selv styr på tingene, skal man regne med, at tolderne allerede har fået meddelelse om salget fra leverandøren. Det vil altså ikke være en god ide at forsøge at snyde sig til en større ration, ligesom alle varer selvfølgelig må være uåbnede når man forlader tysk farvand.

De tilladte rationer opfordrer nu heller ikke til det store snyderi, idet det f.eks. er tilladt at medbringe 1 l stærk spiritus pr. voksen person ombord – vel og mærke pr. dag, som rejsen forventes at tage. Der er dog en maksimumgrænse på 14 dage for lystsejlere. Med andre ord, så kan vi altså slæbe af med 28 l sprut til vores forbrug på den videre rejse inden for lovens rammer!


Drømmen i Sverige

14/04/2017

En rejsebeskrivelse af en tur langs den svenske østkyst til Örnskjöldsvik og retur. Turen er foretaget i en Albin Ballad, men af 2 passionerede IF-sejlere, der også er indehaver af DEN 147 – Hønsetyven. Turen blev foretaget i 2008.

I disse dage er vi meget glade for EU. Deres direktiv omkring krumningen af agurker er en stor ting, da det jo betyder at agurken kan ligge på samme plads i køletasken lige meget hvor vi køber den. Så skidt med at dansk og svensk gas (flasker) er forskelligt.

Gevindet er forskelligt, så hvad gør man så når man er så lang tid væk. Man bliver selvfølgelig nødt til at købe en svensk en svensk gasflaske og en svensk reduceringsventil. Men selv om det er 2 kg gasbeholdere i både Danmark og Sverige er den svenske gasflaske ca 2 cm større i diameter, hvorfor den ikke passer i vores gasflaske opbevaringsbeholder med afløb. Så kan vi prøve at købe en ny heroppe i Sverige – hvis vi kan finde en sådan beholder. En ubetydelig investering på ”kun” 2.000 kr alt i alt, men agurkerne er da rigtig flotte!


})