Om klubben

IF-klubben er en specialklub for IF-både i Danmark. Der findes ca. 300 IF både i Danmark. IF-klubben har ca. 125 medlemmer, og det er pænt i forhold til antallet af både. Et medlemskab af IF-klubben koster 250 kr. årligt og som medlem får du mulighed for at kontakte personer, der kan give dig råd og vejledning om alt vedrørende If-både.

Du får adgang til klubbens forskellige arrangementer og til klassereglerne, som styres af klubben. Du få desuden tilsendt “Medvind” 2 gange om året. “Medvind” er vores klubblad, der er et fælles blad for If-klubberne i Danmark, Norge og Sverige.


Om If-båden:

Konstruktør: Tord Sundén

Prøvesejlet 1. gang: 1967

Antal både bygget: ca. 3.600

Både i Danmark: ca. 300

Antal køjepladser: 4

Mål og vægt:

Deplacement: 2.150 kg

Ballast køl: 58 %

Længde overalt: 7,865 m

Længde i vandlinje: 6,040 m

Dybgang: 1,21 m

Største bredde: 2,20 m

Sejl areal:

Storsejl: 16 m2

Genua: 15 m2

Fok: 10 m2

Spiler: 40 m2

GPH 2017måltal

GPH mål opdateret 2017.

GPH 2017 Anvendelse Gennemsnits-sømiletid (s)
GPH cirkelbane alle vindstyrker 707
TACIL cirkel bane i ’lette’ vindstyrker fra 4 m/s og under 880,2
TACIM cirkel bane i ’mellem’ vindstyrker mellem 3 og 9 m/s 697,6
TACIH cirkel bane i ’hårde’ vindstyrker fra 8 m/s og over 625,6
TAUDL op-ned bane i ’lette’ vindstyrker fra 4 m/s og under 1.156,0
TAUDM op-ned bane i ’mellem’ vindstyrker mellem 3 og 9 m/s 864
TAUDH op-ned bane i ’hårde’ vindstyrker fra 8 m/s og over 751,4
TCC Time correction coefficient. Bruges ligesom lystal. Det er en faktor, der ganges på sejltiden, og som er udregnet ud fra DH-måletal. 0,944

Information om målebreve/ certifikater og alt om DH-regel findes på http://www.websejler.dk.

DH-reglen og hængestropper (I dag sejles efter GPH)

.

I dagens GPH-regler regnes bare med at både sejles optimalt - stropper eller ej. Hængestropper(monteres med begrænsninger C 4.1.vIII) og hængehåndtag(kan frit monteres på dæk – D 14.1.b) er ifølge klassereglerne tilladt, så er det også tilladt at hænge i alle snore i GPH sejlads.

Men man må også gerne hænge med foden under løjgangen - men det er næppe så relevant i en IF-er.


Vidste du at?

Vidste du at IF-eren sejler fortrinligt for fok, så snart der er mere end 4 m/s og ikke krapsø. Man kan styre meget højt med en fok, men det skal man ikke gøre.

Trim fokken med facon og lad være med at hale den for flad og lad den tviste en lille smule i toppen. Så kan det være en fornøjelse at sejle for fok, især hvis man sejler meget alene og skal nå at hale forsejlet hjem i vendingen, men også hvis man sammen med nogen, der ikke har så store overarme. Og så giver det et bedre udsyn og mindre blind vinkel.

Vidste du i øvrigt at en H-bådsfok passer fint på en IF-er og en H-båds fok kan man ofte få i en god stand til en god pris.


Bestyrelsesmedlemmer

Navn Båd Adresse Email / tlf
Formand
Niels Flandrup
DEN 286 No Stress Tværager 78,
2670 Greve
formand@if-klubben.dk
Tlf: 3066 9178
Næstformand
Bjarne Pedersen
DEN 254 Sophus
Tlf: 54931139
Kasserer
Bo Garny
DEN 65 Isalei Risbro 22,
2650 Hvidovre
kasserer@if-klubben.dk
Bestyrelsesmedlem
Claus Eskildsen
DEN 9 Alegria webmaster@if-klubben.dk
Tlf: 27291746
Fartøjsregisteret
Kay Nylander
DEN 283 Bibs skibsregister@if-klubben.dk
Tlf: 2185 6201
Sekretær og Webmaster
Magnus Reitzel
DEN 91 Ask Yggdrasil webmaster@if-klubben.dk
Tlf: 5278 5708